En lukt säger mer än tusen bilder

Eftersom jag skulle på exkursion nu i eftermiddag var vi uppe i stallet tidigare än vanligt, sådär så att det fortfarande kändes som morgon. Ändå var det riktigt sommarväder och hästarna gick ute och betade grönt, friskt gräs. Alltihopa luktade så härligt! Hästar luktar på ett speciellt sätt på sommaren, och stall luktar på ett speciellt sätt på morgonen. Gräset luktar morgondagg och till och med gödselstacken har en alldeles egen sommarmorgonlukt.

Jag skulle aldrig klara mig utan mitt luktsinne, en bild kan säga mer än tusen ord, men en lukt säger mer än tusen bilder. Sommaren, hästarna, gräset och morgonen, det framkallar så många minnen. Mest luktar det ridläger. Så underbart för en ridskoleunge som mig, som knappt aldrig sett hästar utomhus mer än på avstånd, att få komma ut och bo mitt ibland sommarhagar och paddockar. De minnena sitter så starkt i den där morgonlukten. Lyckan av att för en vecka ha en alldeles egen ponny. Nu lever jag min dröm, så gott som iallafall, men lyckokänslan, frihetskänslan, sitter kvar och gör sig påmind i varenda andetag jag tar hos hästarna om sommaren.

Min första ridlägerponny, Abelone af Horndrup. Hon kallades Abbie och var min en vecka sommaren 2005.

/Mela

Kommentarer
Postat av: Ebba

Du skriver så galet bra. Man får massa bilder i huvudet då man läser dina texter!

2012-05-20 @ 17:57:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida

Ponnyn och hans människa



I den här bloggen hittar du mig och min medryttarponny Vannes. Vi håller till i Västsverige och sysslar med lite dressyr, skogsridning och hoppning mest för skojs skull. Mina två kaniner Törnrosa och Mysak får också vara med på ett hörn. Läs mer om oss via länkarna här nedanför!

Mela ∙ Vannes ∙ Kaninerna

RSS 2.0