Vinterkondis

När Vannes tappar vinterpälsen märker jag vilken kondis han har byggt upp under vintern. Vi var ute och galopperade på en äng i onsdags, när vinterpälsen bara lossnat på sidan av halsen och lite av flanken. Det var jättesoligt och varmt och han var svettig från topp till tå efter några varv, kanske tio minuter totalt. Igår kunde jag plocka för hand all päls på bringan, halsen, "armhålan" och i flanken. Sedan var vi ute och red i en och en halv timma, galopperade en hel del och han var knappt andfådd! Vi kunde rida lite till i ridhuset och hoppa (!) säkert tio språng och han var ändå inte särskilt trött.

Idag red jag dressyr i ridhuset. Jag hade sadel så jag tänkte jobba lite på galoppen. Vi galopperade på i varierad samling med byten och skolor i säkert fem minuter utan minsta svettdroppe. Han blev lite andfådd, men pälsen var helt torr.

Han är rolig Vannes, för han fäller liksom fläckvis. Flanken, armhålan, bringan och insidan av benen kommer först, och då kan man bara plocka av hår med fingrarna. Ta en nypa och det blir en fläck på nån kvadratcetimeter. Därför ser han himla rolig ut just nu, eftersom pälsen på ryggen och rumpan knappt lossat alls medan det är ren sommarpäls på andra ställen. Finns det fler hästar som gör så? Altea fällde ju allt på en gång i princip.

Sötponny


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida

Ponnyn och hans människa



I den här bloggen hittar du mig och min medryttarponny Vannes. Vi håller till i Västsverige och sysslar med lite dressyr, skogsridning och hoppning mest för skojs skull. Mina två kaniner Törnrosa och Mysak får också vara med på ett hörn. Läs mer om oss via länkarna här nedanför!

Mela ∙ Vannes ∙ Kaninerna

RSS 2.0